Hotelltips i Edinburgh

I samarbete med Parliament House Hotel. Edinburgh är en av mina absoluta favoritstäder. Och det är jag inte direkt ensam om att tycka… i Augusti varje år när den världsberömda festivalen Edinburgh Fringe och Tattoo går av stapeln i veckorna tre kan det vara svårt att ens röra sig i stan. Men även under årets resterande 11 månader kan det ibland bli riktigt busy. Egentligen är det nog bara i Januari och Februari som jag har upplevt något slags folktomhet i Edinburgh. Men med detta sagt; det spelar ingen roll hur mycket folk det skulle råka vara, hur trångt det eventuellt skulle bli eller vilka köer du kanske skulle få utstå; Edinburgh måste, och förtjänas att besökas. Dock kan det, speciellt i just Augusti, vara nödvändigt att ha en plan. Särskilt när det gäller boende förstås. Att göra sin research och att boka tidigt är viktigt för att få en så bra upplevelse som möjligt, då vissa logier tar hutlöst betalt och har en standard långt under vad man kanske förväntat.

Hotellet ligger på en bakgata precis vid foten av Calton Hill, som bjuder på superb utsikt över stan. All photos: Parliament House Hotel

Jag blev tillfrågad av en PR byrå att åka ut och prova på att bo på Parliament House Hotel i centrala Edinburgh. (Har inget med parlamentet att göra) Det första jag gjorde var såklart att besöka hemsidan. Där såg jag att det var 3 stjärnigt och att de beskrev sig själva som Cheap och Affordable, vilket jag direkt i mitt stilla sinne jämförde med det fyrstjärniga hotell jag bott på veckan innan, och som var… ok. Då måste ju detta Parliament House Hotel vara sämre?

Det var incheckning från kl 14.00 men vi anlände redan kl halv 11 med tåget. Eftersom att vi hade packning tänkte vi att vi skulle gå direkt till hotellet och se om vi skulle ha sån tur att vi skulle få lämna väskorna där medan vi var på stan. Det var bara en femminuters promenad från tågstationen Waverley. Det var inget problem att få lämna väskorna, det fanns ett helt utrymme i receptionen för det ändamålet där det redan stod massor av baggage. Har bott på hotell som inte haft den här servicen och då får man lämna väskorna på tågstationen för dyra pengar. Tror det kostar 10 pund för en dag. Per väska.

Vi stack ut på stan igen. Fördelen med att det ligger så centralt! Men det ligger ändå på en bakgata så det var inget trafikbuller. Stort plus för mig som hatar trafikljud. Vi gick upp på Carlton Hill som ligger alldeles bredvid. Där får man bäst utsikt över stan och inte blev det sämre av att det var strålande sol. Efter det gick vi ner till stan och eftersom att det var påskvecka var det knökfullt med folk. Såå skönt att komma tillbaka till receptionen för en uppfriskande dryck. En riktig oas jämfört med kaoset utanför.

Rummet var fräscht och hemtrevligt med kaklat badrum, tjocka yllegardiner som sig bör i Skottland och varma element (ovanligt för att vara Skottland)

Till hotellet hör en bistro, som man också är välkommen att äta på även om man inte bor på hotellet. Vi åt middag där och maten var god, vällagad, vackert presenterad och förde, åtminstonne för mig, tanken till fine dining snarare än medelmåttig restaurang.

Efter en skön natts sömn var det dags för frukost. Efter att ha bott på många hotell i Skottland har jag lärt mig att inte jämföra en skotsk hotellfrukost med en svensk. Och det är ok. Vad som inte är ok är att det inte finns svensk kaffe på hotellet! Skämt åsido. (För den som inte känner igen uttrycket är det ett bevingat uttalande från kultfilmen Sällskapsresan och där slog de verkligen huvudet på spiken med att fånga den svenska folksjälen, inklusive min i detta fall)! I övrigt; buffen var bättre än på de flesta skotska hotell jag varit på, en mindre kontinental buffe och sen beställer man en varm fruksoträtt från menyn. Vi valde eggs benedict och amerikanska pannkakor. Och vet ni vad, efter att ha nämnt att kaffet var svagt fick jag in en riktigt stark americano och morgonen var räddad.  Så skört allting så där på morgonen : )

Summan av kardemumman: Att hotellet är 3 stjärnigt förvirrade mig då jag som sagt veckan innan bodde på ett fyrstjärnigt hotell som inte alls kändes lika fint… det fick mig att fundera över vad det är som gör att ett hotell får ett visst antal stjärnor och det visade sig efter en snabb googling vara just det… förvirrande. Bäst då att prova på hotellen själv, eller som i ditt fall som läser detta, lära av mina erfarenheter:)

Och om du inte vill ta mitt ord på att detta är ett bra val så ta en titt på Tripadvisor där det fått 4 av 5 baserat på över 1000 omdömen och på Booking.com där det fått 8.4 av 10 möjliga baserat på över 1800 omdömen.

Tips: Man får upp till 35 procent rabatt om man bokar på nätet minst två veckor i förväg!