Barony Castle – Ett skotskt slott med anor

Nu är jag tillbaka från vår resa i de södra delarna av Skottland och en av höjdpunketerna på resan var vårt besök på Barony Castle. Barony Castle ligger i vacker natur i det som kallas Scottish Borders men ändå bara 45 miuters körväg från Edinburgh, och omges av böljande kullar åt alla vädersträck. De äldsta delarna av byggnaden härstammar från 1420-talet så det är verkligen ett ställe med anor detta!

Inne i slottet hänger inramade svartvita fotografier på väggarna, föreställande en kvinna som matar ett rådjurskid med nappflaska. På 1950 talet bodde det nämligen en kvinna vid namn Isabel Robinson här. En dag i april 1955 såg hon ett övergivet rådjurskid och det följde efter henne in i slottet och sen blev det kvar. Hon matade det med nappflaska och det bossade över Isabels hundar och blev en riktig kändis på byn då det följde med i den gamla austinbilen på shoppingtur i närliggande Peebles. Senare det året blev Bambi, som kidet kallades,  rikskändis då tidningen Scottish Daily Record skrev en artikelserie om henne.

En annan sak värd att nämna är slottets bindningar till Polen. Under andra världskriget var polska soldater stationerade i slottet. En polack som var stationerad i en annan by köpte efter krigets slut Barony Castle. På 70 talet byggde han världens största tredimensionella karta över Skottland i sten på slottets ägor. Men när han tvingades sälja slottet föll kartan i glömska och blev överväxt av vegetation, och hittades först på nittiotalet av en slump. Nu håller kartan på att restaureras och BBC har gjort en repotage (3min långt) om det här, där man också kan se slottet och ägorna runtom.

Jag tycker det är roligt med sån här kuriosa om ett ställe, det ger det hela en personlighet och det är faschinerande att tänka på alla generationer av människor… och djur.. som bott, arbetat och verkat i ett sånt här gammalt slott genom årtiondena och århundradena.

Men nuförtiden finns här varken rådjurskid eller soldater, utan slottet är numera ett fint hotell med restaurang, spa, pool och konferansanläggning och är dessutom ett populärt slott att gifta sig i.

Vi stannade en natt och bodde i det nyrenoverade Tweeddalerummet, ett väldigt stort och luftigt rum med utsikt över kullarna, samt ett sånt där badkar som är mer som en minisimbassäng 🙂 I rummet fanns också inte mindre än två tv-apparater och en sån där lyxig kaffemaskin med kaffekapslar. Man håller på att renovera en stor del av rummen till en hög standard och det är just de där extra sakerna som gör att det känns både hemtrevligt och lyxigt.

På kvällen åt vi finmiddag i den mysiga restaurangen. Kocken skickade in små smakbitar till oss mellan rätterna, vilket såklart var uppskattat.  Vi åt båda stek och till efterrätt åt jag en otroligt god chokladdessert vid namn Barony Castle Secret Chocolate Marquise. Så. God.

För den som hellre äter lite nyttigare än mig finns det i enlighet med hotellets strävan att verka för en hälsosam livsstil, en Good life-meny, med nyttig, lokalproducerad mat som vunnit ett Healthylivingpris både 2012 0ch 2014.

Nästa morgon när vi vaknade hade årets första snö kommit och lagt sig som ett fluffigt täcke över kullarna som man såg från rumsfönstret. Det var så fint. Och efter en rejäl frukost som bestod av allt du kan önska och lite till, checkade vi ut och gav oss av på vidare äventyr.

Scottish Borders börjar blir mer och mer av en favorit hos mig… närheten till Edinburgh och den speciella “vänliga” naturen gör att jag gärna skulle utforska den här landsändan mer framöver. Och när jag gör det kommer Barony Castle definitivt att bli ett efterlängtat stopp på resan.

Ståtliga Barony Castle

Ståtliga Barony Castle. Alla foton lånade med tillstånd från Barony Castle

Barony Castle ligger vackert.

Deanview Suite (3)

Den vackra Deanview-sviten, älskar de grå tonerna. .

Stek med potatis och lökringar.